1991年第2問

1991-2

Not long ago, I received in the mail a questionnaire, I cannot now precisely remember from whom: a graduate student somewhere, working on a thesis.そう遠くない前のこと、私のもとに郵便でアンケートが届いた。誰から来たのか今ははっきり思い出せないが、論文に取り組んでいるどこかの大学院生だった。

The inquiry concerned what the researcher was calling “impure forms” of literature ―― which included, as I recall, any form of writing not falling comfortably within the bounds of established genre.質問はその研究者が文学の「不純な形式」と呼んでいるものに関するもの、すなわち、私の記憶では、既成のジャンルの範囲内にすんなり収まらない表現形式のあらゆるものを含んでいるものであった。

I read through this document quickly and without much attention until I reached the question which asked whether or not I approved of such “impure forms,” whether I thought writing of that kind constituted legitimate literature.私は素早くこの文書を読み通し、しかもあまり集中しなかったが、読み進めるうち、そのような「不純な形式」を私が認めるかどうか、すなわち私がその種の作品が正統な文学の一部であると思うかどうかという質問に至った。

Once I got beyond simple surprise that anyone would ask such a question, I found myself thinking, predictably enough, about an animal familiar from my childhood on a Mississippi farm, and wondering whether it ever occurred to anyone to approve or disapprove of mules.こんな質問をする人間がいるのかと素朴な驚きから覚めると、予想できることであるが、私はふと気がつくとミシシッピの畑にいる子供の頃からお馴染みの動物のことを考えていて、ラバを認めるか認めないかを思いつく人間がいるのか疑問に思った。

Immediately I knew the answer was yes, and I thought of the first line of the poem “Mule”: “Here is this horse from a bad family・・・”;すぐにその答えは『イエス』であると悟り、「ラバ」という詩の1行目「ここに悪い血統の馬がいる・・・」を思い浮かべた。

I thought, too, of the image of the mule as it appears throughout a well-known American novelist’s work, how he associates the beast always with the poor and makes of it a symbol of patient intelligence and stubbornness in the face of suffering.さらに、ある著名なアメリカの小説家の作品のいたるところに登場するラバのイメージが浮かんだ。つまりその作家がいかにその動物を常に貧しい人々と結びつけ、苦難に直面したときに忍耐強い知性と不屈な精神の象徴としていることを思い出した。

Suddenly I understood that, in confronting this issue of impure forms, I was in the presence of politics.突然、分かったのであるが、この不純な形式を目の当たりにして、自分は政治に直面していたのである。

 

 

 

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